
Disse fine, moderne mattene er laget av resirkulert materiale og skapt i samarbeid med noen av landets ledende designere. «Vi elsker norsk og skandinavisk design og er stolte over å samarbeide med noen av Norges fremste designere«, sier medgründer og VD, Sonja Djønne.
Sonja grunnla Heymat sammen med sin mann Thoralf Lian i 2016 og lanserte deres første kolleksjon samme år. Parets mål var å introdusere dekorative matter av samme høye kvalitet som industrielle matter på hjemmemarkedet. Med fokus på funksjon, miljø og moderne, norsk design skal Heymat skape rom det er godt å komme hjem til.
Gjennom å kombinere Sonjas lidenskap for interiør og design med Thoralfs solide kunnskap om matteproduksjon har Heymat på kort tid inntatt en sentral posisjon i både bransjen og i norske hjem. I dag selges mattene i Europa, Amerika og i Asia.
”Visjonen vår er å skape matter som er både funksjonelle, miljøvennlige og fine å se på. Med sin lange levetid og slitesterke luv har vi alltid hatt en sterk miljøprofil.”
Heymat ønsker også å vise vei i en mer miljøbevisst designindustri. ”I 2017 erstattet vi nylon med PET, et material med forbedret absorberingsevner laget av 50% resirkulert plast”, sier Sonja. ”Design kan og bør være holdbar.”
”I 2018 lanserte vi Heymat+, en samling med matter laget av 100% resirkulert plast. Kombinert med tidløst design kommer våre matter til å vare lenge, noe som minsker belastningen på miljøet. ”

Da Heymat ville bygge opp sin tilstedeværelse på nett, tok de kontakt med WooExpert Maksimer. Nettsiden vi har bygget tilpasser seg til det internasjonale markedet ved å tilby flere språk og valutaer. Maksimer har også utført «… noen kule tilpasninger for WooCommerce og Klarna Checkout» i samarbeid med utviklerne hos Krokedil.